Heb je een schilderij, beeld of omlijsting waaraan iets hersteld moet worden. Stuur dan gerust een bericht met de omschrijving van het object (afm. en schadeomschrijving), foto’s van het stuk totaal (verschillende zijdes) en enkele details van de schade. Op basis hiervan kan soms reeds een prijs raming worden opgemaakt. De kost om een object te laten schoonmaken is niet steeds duur, prijzen kunnen reeds vanaf ca. 75 € ..... De kosten zijn afhankelijk van de grootte van het artefact en de mate van verontreiniging en de hardnekkigheid van de vervuiling en of het soort verkleurde vernis. Een vaste prijsraming volgt nadat er onderzoek is gedaan in ons herstel atelier. Een goede vakkundige restauratie is steeds een grote meerwaarde voor uw kunstwerk. Bij vragen, stuur deze gerust per mail cnockaert.frederik@gmail.com of tel. 0495513387 of per post naar hoogweg 42 te 8940 Wervik. Uitnodiging.pdf, 2-luik en visitekaart. Er is mogelijkheid tot bezoek van het volledig domein van 1 Ha., zie video contact info@kerat.be.
In 1997 zag ik tijdens een city trip, een beschadigd schilderij staan in een antiquariaat te Rijsel. De antiekhandelaar verkocht het werk als een 19de eeuwse kopie 'naar Poussin'. Ik kocht het werk omdat ik er wel schilders kwaliteiten in zag. Ik wou de restauratie herdoen, het schilderij was barslecht gerestaureerd, de fijne details en craquelé waren volledig overschilderd...Na restauratie bleek ‘Deze schaking van Helena, 300 jaar ouder dan gedacht. Ik noemde mijn toen pasgeboren dochter naar de titel van de werk. Helena Cnockaert is ondertussen 25 lentes jong, en blij met haar erfenis. Dit mythologisch tafereel is immers een ‘schakelwerk’ voor deze kunstenaar. Het was zijn masterproef in het atelier van ‘Poussin’ in 1658. Hij inspireerde zich op een bekende compositie van zijn leermeester, maar kopieerde die niet. Ik vond de handtekening 'Eglon van der Neer' in de linkerbenedenhoek, sierlijk geschilderd, dat was ‘De kers’ op de taart.
Deze kunstenaar wordt geprezen voor zijn typische lichtspel en zijn weergaloze weergave van satijn. Van der Neer (1635-1703) meester schilder uit de Noordelijke Nederlanden besteedde in zijn schilderijen steeds veel aandacht aan weergave van de kleinste details - van de voorgrond tot het verste punt op de achtergrond - al versterkte dit niet altijd het natuurlijke effect van zijn taferelen. De zeer precieze en nauwkeurige weergave van de verschillende materialen geeft zijn schilderijen soms een koele, ietwat afstandelijke uitstraling. Toch was Van der Neer zeer succesvol: kostbare materialen werden nauwkeurig in beeld bracht. Dit moet tot de verbeelding van zijn opdrachtgevers hebben gesproken. Hij werd bewonderd door veel van de gekroonde hoofden van Europa en werkte als hofschilder van keurvorst Palatine Johann Wilhelm. De kostbare stoffen van de kleding, de glans en transparantie van linten, borduurwerk en het kant werd met de grootste zorg weergegeven. De prachtig gekapte pruik van de man kreeg dezelfde nauwgezette aandacht voor detail als de rest. De verschillende elementen in het schilderij zijn tot één geheel gesmeed. Egon van der Neer wilde ook zijn schildertechnische vaardigheid demonstreren in het weergeven van details. De verscheidenheid aan materialen weergave hier is zeker geen toeval. zie Artikel over Ontdekking, Helena en Frederik Cnockaert bij het schilderij, Totaalfoto v.d. ontdekking , detailfoto , veilingprijzen en foto van signatuur.
Een klant als het " Kasteel de Lovie " is als een geschenk uit de hemel. Er waren haakscheuren, schimmelaantastingen, verfafschilferingen..enz. op de kunstwerken. Al de schilderijen terug in hun oude glorie kunnen brengen, dat is een grote eer geweest ! Vooral het Béatrice Van Renynghe was broodnodig aan restauratie toe en dankzij erfgoed premies geraakte dit historisch 'Erfgoed' na vele jaren uiteindelijk gerestaureerd. Het spel van licht en schaduw en het effect van de contouren, kleuren komen terug opnieuw tot hun recht in dit portret. De blik en het standvastige karakter van deze formidabele dame is ook uitstekend geschilderd. Na prijsvraag bij diverse ateliers, werd atelier Kerat bv uitgekozen om dit cultureel erfgoed te herstellen. foto 1 , foto 2, foto 3 , Foto 4 en interieur foto.
één van de beschadigde schilderijen heeft als voorstelling 'Jezus neemt zijn kruis op'. Het is geschilderd met een goudkleurige achtergrond in geperst metaal met een repetitief brokaatmotief. Het koperen paneel zit in een houten lijst met neogotische versiering die is getopt met een leliekruis. Onderaan het tafereel een beschilderde banderol met volgende tekst in gotische letters: "Jesus neemt zijn kruis op". Onder het kruisje een beschilderde banderol met het Romeinse cijfer II. Dit olieverfschilderij op een metalen drager maakt deel uit van de veertien staties van de kruisweg. Deze staties symboliseren het lijdensverhaal van Christus. In de goede week wordt er een rondgang georganiseerd in de kerk waar ze ophangen en aan elke afbeelding wordt dan gebeden. Datering van dit schilderij is ca. 1920. Deze kruisweg in deze bedevaartkerk is een typisch voorbeeld van de neogotische stijl. Elke statie beperkt zich tot de hoofdfiguren van het gebeuren. Ze zijn geplaatst tegen een vergulde achtergrond met een repititief ruitvormig patroon. De lijsten rond deze staties zijn ook duidelijk geinspireerd door de middeleeuwen. Dit geldt ook voor de beschilderde banderol waarop in gotische letters in verouderde taal de titel van elke statie te lezen valt. Foto met kader, Foto voor pdf. en foto na pdf.
Klaar voor een te gekke mysterieuze ontdekking? In dit schilderij werd een persoon gevonden die achter abt Campmans staat! Dat was niet de enige ontdekking die het labo schilderkunst deed . Ze toonden ook aan dat de verf van vóór 1750 dateert. Het paneel zelf is verzaagd en maakte ooit deel uit van een veelluik. De afbeelding van de H. Catharina op de achterkant kan een hint zijn naar de oorspronkelijke herkomst van het werk. Met trots kunnen we bekend maken dat we het portret van een belangrijke abt 'Bernard Campmans' mochten in zijn oude glorie herstellen. Het waardevol schilderij in olieverf op een houten paneel dateert uit de 17 de eeuw. De abt zit geknield aan een bidbank bij de geopende kist van de zalige Idesbald. Dit schilderijtje (56,8 X 27,8 cm) hing jarenlang in een privékapel van een adellijke Waalse familie. Het was in een zeer slechte staat en dringend aan restauratie toe. De loszittende verflaag op het schilderij moest worden gefixeerd en de vergeelde oliehoudende vernislaag moest verwijderd worden. De museumdirecteur van het tenduinen museum stelde ons atelier aan om dit schilderij volgens de regels der kunst te restaureren. “Het blazoen en het motto ‘Deo Duce’ (God als gids, red.) onderaan rechts op het schilderij verwijzen naar abt Campmans. Het gezicht vertoont sterke gelijkenissen met portretten op andere schilderijen. “Campmans was afkomstig uit het Franse Douai en trad eind 16de eeuw in als monnik onder abt Laurentius Van den Berghe. De gemeenschap verbleef toen al op Ten Bogaerde. Op dit schilderij zien we de abt gehuld in een rijk versierde koormantel met daaronder een lang wit kleed”. “De typische abtsinsigna zijn prominent aanwezig zoals de mijter, de abtsring, zijn abtsstaf met de daaraan vastgemaakte zweetdoek of pannisellus. De liturgische kledij en de kist herinneren aan het beleid van de abt, die middenin de contrareformatie de abdij leidde en naar Brugge overbracht.” “De kist, toegeschreven aan de zalige Idesbald, is enkele maanden na zijn abtsbenoeming tussen het puin van de kapittelzaal opgegraven en overgebracht naar Ten Bogaerde. Onmiddellijk heeft de abdij, onder het bewind van abt Campmans en ook daarna de devotie rond de figuur van Idesbald gestimuleerd en aangewakkerd. Door de verhuis van de gemeenschap en de kist naar de nieuwe abdij in Brugge, komt ze dichter bij een breder en groter publiek waarmee de devotie sneller toenam.” We tasten nog in het duister over de schilder maar de stijlkenmerken wijzen in de richting van de 17de eeuw. Ook het schilderij op de verso zijde met de Heilige Catharina werd door ons gereinigd en volledig geconsolideerd”. Dit kunstwerk is mogelijks oorspronkelijk gemaakt voor een cisterciënzerklooster met toen een Catharina als abdis. foto voor restauratie, RX-foto Röntgen, foto Catharina, foto na , foto tijdens restauratie. detail gerestaureerd schilderij Catherine en ingelijst.
Mijn jeugddroom was om een verloren gewaande meester te ontdekken. Deze is onverwacht uitgekomen tijdens een restauratie werk. Niemand was zich ervan bewust in het dorpje 'Wennik', werelderfgoed hangt normaal niet in een kleine kerk ! Maar, het kan blijkbaar toch ! Een schilderij uit de verdwenen karmelieten kerk van Antwerpen, is nu terug gevonden ! De Sint Pieters kerk van Denderwinde is in het bezit van een waardevol schilderij uit 1610, 'de graflegging' van Barok meester Abraham Janssens ! Dit schilderij was voor de herstelling slechts verzekerd voor 3000 € en is nu verzekerd voor 500.000 € euro ! Het doek was volledig overschilderd en had vele verkleuringen door olieverfretouches en oude vergeelde vernislagen (geoxideerde olievernis). Daardoor werd dit schilderij aanzien als een laat 19 de eeuwse kopie. De restauratie toverde echter terug een meesterwerkje tevoorschijn. Tijdens de reiniging kwam het bijzondere nuance spel van licht, kleur en schaduw tevoorschijn. Tijdens het reinigen keek ik mee over de schouder van deze topschilder en ontdekte het genie achter schilderkunst. "Het is onwaarschijnlijk dat ik zo'n verloren gewaande parel, hier 'te lande in Wervik' heb kunnen restaureren". Deze schilder was in zijn tijd een gevierde schilder, maar is nu wat in de vergetelheid geraakt, de jonge Rubens werd beïnvloed door Janssens.foto vrt news., foto beschrijving pag. 1, pag.2, foto voor restauratie , foto tijdens retoucheren, foto meesterwerk na restauratie, artikel over Jansens, audio radio 2 opname, audio NWS, screenshot, https://www.vrt.be/.../wervikse-restaurateur-ontdekte.../
Wil je een kunstboek voor onder de kerstboom ? Je kan een uniek en gesigneerd boek bestellen bij mij aan 25 €, stuur een mail naar info@kerat.be. Toveren met verf en met de realiteit achter de realiteit. Het oog verleiden, dat is wat kunstenaars 'pur sang' doen. In dit boek werden de vakmensen uitgekozen op basis van hun kennis en vaardigheid. Frederik Cnockaert geeft met zijn atelier reeds vele jaren een internationale positieve uitstraling aan zijn métier. Hij is niet te verlegen om een knipoog of een grapje te verhalen en verwerken in zijn restauratie verslagen. Hij werkt met zijn Kunstatelier Kerat en aanhoudende passie steeds naar een kwalitatief top resultaat toe. Het kunstboek Manufactum is verkrijgbaar bij mij in Nederlands en Engels, oude ambachten zijn springlevend.pdf, download hier een fragment en Fragmentje bezoek . Download manufactum.pdf.
Twee imposante achttiende eeuwse portretten van Maria Theresia van Oostenrijk en haar man Frans I Stefanus zijn nu gerestaureerd. Ze hangen nu terug op hun ereplaats in deze stadshal. De keizers van het Heilig Roomse Rijk bestelden begin 1700 dit schilderij toen deze streek nog onder het Oostenrijkse bewind lag. Veel belangrijke wetten werden toen gestemd en er een heropleving van de Blankenbergse visserij. Dit is een getuige ervan als mooiste blikvanger in het stadhuis. Atelier Kerat herstelde ook de rijkelijk gebeeldhouwde, omlijstingen met bladgoud. Frederik Cnockaert herstelde ook voor dit Kunstpatrimonium het panoramisch stadsgezicht van Louis van Engelen, een parel van wel 14 meters lang uit 1897. Er hangen ook nog andere schilderijen die door het Kunstatelier Kerat bv werden hersteld. Foto en artikel.
Van de kerk in ‘Wichelen ter Zande’ kregen we de opdracht om een baldakijn met beeld op te knappen. De patrones van Wichelen is Sint Gertrudis van Nijvel. Ze is bekend om haar gastvrijheid en haar vroomheid voor de bedevaarders. Ze werd aanroepen tegen besmettelijke ziekten en tegen ratten- en muizenplagen. Vandaar ook de muis die men op haar staf ziet. Foto in Atelier Kerat, Foto tijdens kunst transport , foto 2, foto 3 met detail, foto 4 plaatsing, foto 5 inspectie, foto 6 bij plaatsing, opname foto 7 en foto 8 beeld in situ .
De engel is naar mijn gevoel een drager van licht en liefde naar een hemels paradijs. Ben blij met deze renovatie van deze gepolychromeerde houten engel uit de St.-Christoffelkerk te Evergem. Dit beeld dateert uit de vroege 19 de eeuw en was van het altaar gevallen. Het hoofd de vleugels en de voeten waren afgebroken, de polychromie was beschadigd,... De oude plaasteren restauratie vullingen werden vervangen door hout en een duurzame plamuur. De gebroken vleugels, armen en het hoofd werden opnieuw bevestigd d.m.v. omkeerbare lijm. De overschilderingen met goudverf werden verwijderd en de oude vergulding werd geretoucheerd met mica goudpoeder. Een finale afwerking kwam dmv. glacis retouches gebonden in natuurhars en lichtechte pigmenten. Na afwerking van de punt retouches en de doordroging van het oplosmiddel werd over het werk een beschermlaag aangebracht met een dunne laag microkristallijne was. foto 1, foto 2 , Foto 3 , foto 4 , foto 5 en foto 6.
kunstschilder restaurateur Frederik Cnockaert kreeg de opdracht om 2 obiit's te schilderen voor de familie van de koningin.Opdracht één was voor Graaf Henri en opdracht 2 voor Raoul d'Udekem d'Acoz (oom van Mathilde) d'Udekem d'Acoz de zevende Koningin der Belgen. Achter barenstelen, brisures en kepers gaan vaak geweldige verhalen en interessante stukjes familiegeschiedenis schuil. Een obiit is een blazoen, die geschilderd wordt op maat van de klant. Dergelijk rouwbord laten schilderen is niet iets die enkel voor families van adel is voorbehouden. Het us een herdenkingsbord die iedereen kan bestellen. Het is steeds een pièce unique gemaakt volgens de oude tradities als postuum eerbetoon aan de overledene. Het obiit wordt normaal tijdens de kerkdienst van de overledene op of naast diens doodskist geplaatst. Dit schilderij hier werd opgehangen in de oostelijke beuk van de Sint-Bertinus kerk te Poperinge. Het canvas werd gebruikt ter begeleiding tijdens de uitvaart en de laatste reis naar het hiernamaals. Op de achtergrond staat ‘OBIIT’, de sterfdatum en het familiewapen van de overledene. Een OBIIT(hij of zij is gestorven) kan een ruitvormig bord zijn, van een al dan niet adellijke afgestorvene. De eerste d’Udekem’s waren ridders en in het wapenschild zijn 3 hamers instrumenten van de ridders terug te vinden. Ik maak nu ook af en toe dergelijke schilderijen in opdracht. Een herdenkingsbord, wordt ook wel rouwbord genoemd. De familie van Graaf d’Udekem d’Acoz schenkt nu de obiit aan de Stad Poperinge. Ze beslisten hem te eren met dit rouwbord die bij zijn uitvaart in de kerk mooi was uitgestald omringd door vele bloemenkransen waaronder ook één van onze koning Filip. Olieverf schets1, schilderij studie, foto 1, foto 2, foto tijdens creatie, video, foto in situ, foto aanlegtekening, grisaille onderschildering, kleurontwerp, foto tijdens de creatie, detailfoto, foto afgewerkt schilderij, krantenartikel, presentatie,obiit, foto in situ kerk , detail tijdens creatie, nog een detail en foto in kunstatelier.
Frederik Cnockaert herstelde een door waterinsijpeling beschadigd schilderij uit de Kerk Onbevlekt Hart van Maria. Er was ook een oudere aantasting bluswater, roet en hitte...In deze kerk waar Frederik werd gedoopt, gevormd en zijn plechtige communie kreeg mogen restaureren is een hele eer. Deze kruisweg van Georges D’Heedene (1909-1973) in de Wijnbergkerk bestaat uit 15 staties. De kunstenaar voegde een 15 de statie toet ‘de opstanding’ . Het is dat deel dat beschadigd raakte. Deze artiest ontwikkelde voor het maken van dit werk een eigen techniek van plaaster op hout, waarin hij nadien de tekening uitsneed en terug opvulde met gekleurde plaaster. Artikel statie 15. Foto na restauratie ! Artikel in streekgenoot, foto, artikel in zondagskrant , in kleur, detailfoto.pdf , HLN en art. site dheedene. De restaurateur schreef zelf ook een tekst 'de kruisiging' over J. Gaeremijn in de Wevelgemse Sint-Hilariuskerk. Download hier het artikel.pdf. Trots op dit doek “De Lansstoot”. Het stelt Jezus Christus voor, die op het kruis een lans in lichaam gestoten krijgt. Het schilderij heeft een speciale betekenis voor mij als kind, omdat ik er veel als jonge kerkganger naar heb gekeken. Iedere zondag moest ik mee met mijn ouders naar de mis. Ik liep ook school in de gemeenteschool, vlak ernaast en regelmatig mochten we bij de pastoor te biecht gaan. De biechtstoel stond vlakbij dit schilderij. Artikel Laatste nieuws..
Een historisch waardevol portret schilderij van P. de witte uit 1845 werd door ons hersteld. Het is het gezicht van Bruno Van Merris die na eerst pastoor-deken te zijn geweest te Poperinge in 1853 tot aartsdiaken verheven is geweest . Hij overleed in 1859. Het was Bruno die in 1837 in 't Vogeltje (vlakbij het kasteelpark De Lovie) een kloosterorde stichtte met 3 zusters. De kloosterregel werd in 1841 door Mgr. Bousse goedgekeurd. Datzelfde jaar werd het nieuwe klooster gebouwd, alsook een schooltje. Naar verluidt was het Jules Van Merris die de eerste steen mocht leggen. Tot dan toe leefden de drie zusters in een huis rechtover het huidige klooster, dat eertijds het café 't Vogeltje was. Het schilderij was sterk vervuild en de vernis vergeeld. De omlijsting was eveneens beschadigd en werd ook hersteld. foto
Dit topschilderij van Nicaise De Keyser "de slag der gulden sporen" werd gereinigd voor de Kortrijkse Musea. Dit iconisch schilderij heeft een adembenemende geschiedenis en is een werk met zeer grote historische waarde. Dit authentiek kunstwerk is een erfgoedparel uit de 19de eeuw die de overwinning symboliseert van ons land op de toenmalige onderdrukker. Je kan het zien als zeg maar de geboorteakte van ons Vlaams cultureel patrimonium en één van de weinige nog tastbare bakermatten van de Vlaamse bewustwording. Het is immers na het zien van dit schilderij in 1836 dat Hendrik Conscience in 1838 zijn epos “De leeuw van Vlaanderen” schreef en publiceerde en op zijn beurt daarmee nog meer bijdroeg aan het ontstaan van een eigen Vlaamse identiteit: hij was “de man die zijn volk leerde lezen”. Het was voor mij dan ook een grote eer om middels de restauratie ervan mijn eigen bescheiden steentje te kunnen bijdragen aan de verdere uitstraling van dit voor ons erfgoed zo belangrijk werk. Top artikel, Foto schilderij De Keyzer ,Wtv Focus,.eigen tekst pag-1-, pag.2.pdf en pers "Battle of the Gouden Sporen" tekst.pdf 1 ,tekst pag.2, tekst 3.pdf, tekst 4.pdf, tekst 5.pdf. Foto restaurateur.pdf en doc.pdf. Foto na restauratie.pdf
Een prachtige sculptuur van een ruiter op zijn paard “Saint-Martin de Tours “. Dit beeld was zwaar vervuild en beschadigd. Zijn attributen zoals het zwaard en teugels waren verdwenen. De ontbrekende stukken werden opnieuw bijgemaakt en de losse delen terug verlijmd. De polychromie werd gereinigd en voorzien van retouches en een beschermlaag. Volgens de legende deelde Martinus zijn mantel met een bedelaar. Sint Maarten staat voor solidariteit en medemenselijkheid. "De bedelaar bij de stadspoort van Amiens vroeg om een aalmoes, maar geld had Martinus niet bij zich en zijn hele mantel mocht hij niet weggeven. Daarom pakte hij zijn zwaard en sneed zijn rode mantel in tweeën. 's Nachts had hij een bijzondere droom. Aan hem verscheen de bedelaar met de door hem gegeven halve rode mantel. Martinus hoorde dat hij zijn mantel met Jezus had gedeeld". Toestand voor herstel, foto toestand tijdens restauratie, foto detail tijdens ,foto detail bijgemaakt zwaard en eindresultaat.
Een familieportret uit de collectie van de ambtswoning van de gouverneur van West-Vlaanderen. Een topstuk geschilderd door Michiel Van Mierevelt. Er werd me gevraagd om de verouderde vuil en vernislagen te verwijderen zodat de sprankelende kleuren terug zichtbaar worden. Michiel van Mierevelt is één van de meest vooraanstaande portretschilders uit de 17e eeuw. Ik ben blij om ook met dit werk mijn klein steentje te kunnen bijdragen tot de instandhouding van ons waardevol patrimonium, erfgoed. Detailfoto1.pdf, detail foto2.pdf, foto3 tijdens restauratie.pdf , foto 4 en foto 5.
St-Elooi is de patroonheilige van de geloofsgemeenschap van de dekenij van Kortrijk. Het 17 de eeuwse Sint-Elooisbeeld is afkomstig uit de Sint-Rochuskerk. Dit beeld is 90 cm hoog en gemaakt uit één eikenhouten blok (dit is goed zichtbaar aan de achterkant). Het beeldhouwwerk was door de jaren heen sterk beschadigd en vervuild geraakt. Atelier Van Overschelde restaureerde het houtsnijwerk en de restaurateur Frederik Cnockaert de polychromie. Na de verwijdering van de vergeelde vernis kwam de originele polychromie weer tot zijn recht. Deze restauratie is een mooi voorbeeld van hoe ons religieus erfgoed mits de nodige aandacht en zorg in stand kan worden gehouden. Het initiatief kwam via de Pastorale Eenheid Emmaüs uit Kuurne. Dit is een waardevol beeld ivande patroonheilige van de metaalbewerkers, goudsmeden, slotenmakers en een beschermheilige tegen epidemieën. Foto voor, tijdens , detailfoto, foto tijdens en foto na .pdf
Frederik Cnockaert heeft veel referenties van gespecialiseerde restauraties bij erkende Vlaamse instanties. Zo restaureerde hij onlangs ook voor de Sint-Jansparochie, St-Janskerk, Sint-Jan-de-Doperkerk te Kortrijk in de wijk Sint-Jan. De beelden waren ernstig beschadigd door vandalisme. Deze kerk is een beschermd monument naar een ontwerp van architect Jules Coomans, werd gebouwd op initiatief van het Groeninge comité dat op het slagveld van de Guldensporenslag, waarop een stadsuitbreiding was gepland, een nieuwe parochiekerk wou. Aanvankelijk wilde men de kerk toewijden aan O.-L.-Vrouw van Groeninge, maar men koos voor de naam Sint-Jan Baptist ter herinnering aan een verdwenen kapel in Kortrijk. Foto resultaat.
Blij met een schilderij Landschaps artillerie Officier 1914-1918 uit het Memorial Museum Passchendaele 1917 Zonnebeke. Dit grote schilderij was ook een echte uitdaging. Het is een uniek historisch portret die vroeger jarenlang lag opgeslagen in de reserves van de Brugse Musea. Na het jarenlang stof vergaren in een donkere kelder was het doek dringend aan restauratie toe. De verf schilferde af en de vernis was dof en vergeeld geworden door oxidatie. De oude restauraties van scheuren werden bijgewerkt en de schimmel werd behandeld en het eindresultaat was TOP. foto na.pdf, zwartwit foto .pdf , foto en detail foto in pdf.
Een beeld van een slapende soldaat is op mysterieuze wijze verdwenen uit de Sint Martinus kerk te Zomergem. De ontvreemding is nooit van dit beeld uit het retabel blijft een mysterie. De leegte die deze diefstal achterliet in de kerk, was groot. Daardoor werd beslist door de kerkraad om dit gestolen beeld te laten reconstrueren. De houtbeeldhouwer Vanoverschelde sculpteerde het beeld volgens de bestaande foto's van het origineel. Na de goedkeuring van het ontwerp in klei werd het nieuwe beeld vervolgens gekapt in eikenhout. Het kunstwerk werd gepolychromeerd door Frederik Cnockaert. Hij kleurde het nieuwe beeld volgens de kleuren van de rest van het retabel. Het houten altaar retabel is gebeeldhouwd met hoog-reliëf door Aloïs De Beule. De afmetingen van de soldaat zijn Lengte: 41cm, breedte: 17cm, Hoogte: variërend van 42cm tot 17 cm tot 10cm. Op aanvraag kan nog een replica van dit beeld worden vervaardigd. Foto 1, foto 2, foto 3 , foto 4, 5.legende , foto 6, foto 7 tijdens schilderen, foto-8 , foto 9, Foto 10 detail na renovatie . en 11.eindresultaat.
Ons atelier herstelde de verwaarloosde schilderijen uit de St.-Lambertuskerk te Parike. Waaronder het groot hoofdaltaar schilderij Onze-Lieve-Vrouw ten hemelopneming van Gaspar de Crayer. Deze beschermde kerk kreeg subsidies van onroerend erfgoed, van de Vlaamse overheid voor deze renovatiewerken. De leiding gevende architecten van het Bureau Depotter Bressers uit Gent, en de subsidiërende Vlaamse overheden van onroerend erfgoed, het VIOE. Attest met proces verbaal van aanvaarding goede uitvoering der restauratie werken. 1/ Toestand voor restauratie 2/ Detail engel voor en na reiniging. 3/ restaurateur retoucherende 4/ De finishing touch 5/Restaurateur aan het werk.. 6/ Sfeerfoto atelier en 7/ De craeyer na restauratie.
Het houten linker zij altaar was in een rampzalig slechte staat. De kerk van Saint Etton werd gebouwd in de 12de eeuw en herschikt in de 18de eeuw. Priester Bonaventure zegende na de renovatie het altaar van de Heilige Maagd. Dit huwelijks altaar is opgedragen aan 'Onze Lieve Vrouwe van de rozenkrans'. De herstelling heeft zes jaar geduurd maar het geduld werd beloond ! Er was instortingsgevaar bij dit altaar wiens laatste restauratie reeds meer dan 150 jaar geleden was. De werken hebben in totaal 82.396,10 € incl. btw gekost. De Dienst Monumenten behoud betaalde 40% van de kosten. Dit altaar is door de Franse dienst erfgoed geclassificeerd als uitzonderlijk. Er is een Onze Lieve Vrouw beeld die terug in zijn originele glorieuze kleurenpracht is gezet. De blauwe mantel van de Madonna werd gereinigd, geretoucheerd en in de was gezet. De originele kleuren die vrijkwamen, symboliseren de duurzaamheid, trouw en standvastigheid van de Heilige Maagd. De kleurenpracht herinnert ons aan de rol van de onbevlekte Maagd als 'Koningin van de hemel'. Niettegenstaande de ernstige schade hebben we de charmes van het authentieke kunnen behouden. De kleuren werden terug in hun zuivere naturel getoverd zonder dat we het beeld hoefden te herschilderen. De samenhang van tinten en de warme uitstraling van de polychromie is terug in éénheid.. De verschillende afwerkingslagen werden onderzocht tot op de originele afwerkingslaag. Foto beeld restaurator @work. De 16 de eeuwse houten corpus werd ook gerestaureerd. foto restauratiefases houten christus. foto corpus, restauratie foto, detailfoto, totaal zicht , detailfoto en foto na restauratie. Met de hout sculpteur vanoverschelde herstelden we het zijaltaar. (bewijs van goede uitvoering) Ziehier ook foto1 , foto 2 , Foto 3 altaar voor restauratie, de zegening na de renovatie werken , god de vader, eindresultaat , de trotse restaurateur, foto maria beeld , inhuldiging en het artikel uit krant.
Een replica van Onze-Lieve-Vrouw-Onbevlekt werd door ons gepolychromeerd. De staande Maria met kind werd een tijdje terug opnieuw gemaakt door atelier Vanoverschelde. Hij beeldhouwde de gracieuze Moeder die haar liggend kindje haar baby "Jezus", dat in een doek gewikkeld is vasthoudt. Deze Maria heeft een jeugdig verfijnd ovaal gelaat, een zeer hoog gewelfd voorhoofd, dun afgelijnde ogen, sierlijk geëpileerde wenkbrauwen en een beheerste mysterieuze glimlach. Ze heeft alle kenmerken van een “Poupée de Malines”. Het originele beeld werd vroeger in een kersenboom geplaatst en verschillende wonderen zijn er sindsdien voorgevallen. Het origineel is een belangrijk kunstwerk uit ons Nationaal Kunstpatrimonium want laat gotisch beeldje, wsh. ooit opgesteld in een “besloten hofje” , een privé altaar of een nis van een patriciërswoning. Het nieuwe beeld, vervangt nu het zeldzame gotische reliek beeld dat reeds eeuwen als 'wonderlijk' wordt vereerd. De kapel brandde namelijk af en op een miraculeuze wijze bleef dit beeld bewaard. Er was enkel aantasting door roet en verhoogde relatieve luchtvochtigheid. Het authentieke beeld kan enkel nog bewonderd worden bij uitzonderlijke gelegenheden. Onze replica is wordt nu geëxposeerd in de nieuwe kapel die verrees uit de verbrandde assen. Dit beeldhouwwerk is een belangrijke getuige van de eeuwenlange Maria devotie in dit bedevaartsoord. Reeds eeuwenlang komen bedevaarders van tot ver buiten de parochiegrenzen dit mirakel bewonderen. Zie foto, foto.pdf, mijn tekst.pdf, totaalfoto, Foto van origineel, polychroom detail, studie, voorstelschets , detailfoto voor polychromering replica.pdf. en het resultaat.
Radio 2 reporter Jolien kwam bij ons langs. Deze dame zocht een onafhankelijk en neutraal kunstexpert en vroeg derhalve raad aan de Kunstrestaurateur Frederik Cnockaert. Hoe geef je kunst terug zijn oude glorie ? Een nieuw leven ! Bekijk en beluister het fragment.. Mysteriejager Jolien zoekt naar de schilderijen die een Britse soldaat begroef in Ieper tijdens de Eerste Wereldoorlog. Als we de schilderijen zouden vinden, in welke staat zouden ze dan zijn? download hier mysterie bezoek aan Kerat.mp4
Beluister hier fragmentjes waar ik als kunstexpert sprak op de nationale radio o.a. over het zwembad Wervik , Mysteries ontrafeld en Lucia van Syracuse.mp4, "Ensor en de dood”, Prachtig ! Fantastisch ! Magnifiek ! Paul Delvaux ! ". Verbind de hedendaagse arbeid met kunst. Verwondering bij de 'Caterpillar FlatbedTrailer' kunst Wim Delvoye, Download de Wullok , eternity, Men , Sorry, Holy Land, I Travelled 1.8 million years, Really Shiny Things, Beach Castle, beaufort Top 3 en Conclusie Beaufort. Live video kunst en interview kunst Gander, 3 Wijsneuzen in De Panne. download hier pdf. Magritte malediction en de wolken, eerste werken, absurde titels, ceci n'est pas une pipe, de oorlogsjaren ,glorie jaren, casino kursaal, laatste jaren. over de Mona Lisa van Da Vinci Louvre Parijs. Spits over Picasso, valse Russische kunst in Gent museum, kiekenkot, ontdekking meesterwerk janssens abraham, graflegging, foto 1 ,foto 2 en foto 3.
Het 19 de eeuws schilderij van L.v.d. Kerckhove was beschadigd en brroodnodig aan een opfrisbeurt toe. De voorstelling van dit doek “O.-L.-Vrouw schenkt de rozenkrans aan Dominicus Guzman”. Dit kunstwerk bevat de vele typische Dominicus elementen; zoals de hond met de toorts, de wereldbol en het ontvangen van een rozenkrans uit de handen van O.L. Vrouw. Er was vervuiling door kaarsvet maar ook vergeelde vernis, stof en schimmel. Guzman Domingo is bekend als Dominicus van Osama en stichter van de dominicanen Predikherenorde. Zijn doel was het heil van de zielen door prediking én broederschap.. via de zoektocht naar waarheid, ‘veritas’ in het Latijn, dat is een kenmerk van deze orde is, dat men poogt niets te verkondigen waar men zelf niet in gelooft. Restaurator op de stelling.pdf
Als specialist in het polychromeren van kunstvoorwerpen, kregen we de aanvraag om een Jezus Christus beeld te herstellen. Er was aantasting door vervuild bluswater...De hzerstelling daarvan op deze sculptuur in gemengde techniek was geen sibnecure, er is o.a. ook zowel ongeglazuurde als geglazuurd keramiek erin verwerkt. Toestand voor en na.pdf We hielden vast aan het principe van maximaal behoud van historisch materiaal en respect voor ouderdom en verwering. De conservatie primeerde op de restauratie, maar er ontbrak een hand en kleur. De arm bijmaken en het "meerkleurig" bijgeschilderen resulteerde in een restauratie. Deze kleurtechniek van polychromie uwordt reeds sinds de klassieke oudheid bij artefacten toegepast. Het beschilderen van een beeld is een discipline waar wij veel ervaring in hebben. De gebruikte pigmenten zijn eerder van minerale oorsprong en de kleurstoffen organisch. Naar gelang de ondergrond en het beoogde resultaat werden diverse media gebruikt zoals minerale bindmiddelen, maar ook harsen en proteïnen die worden gemengd met pigmenten. De wellicht meest waardevolle techniek is het aanbrengen van bladgoud, dat op zeer diverse manieren kan word afgewerkt.
Ben je benieuwd naar het verhaal achter bijzondere voorwerpen ! laat u dan betoveren in een prachtige ambiance met prachtige kunststukken. Je kan wegdromen in een sprookjesachtig landgoed. Backstage kun je zien hoe een 'kunstrestaurateur' werkt, en leeft in zijn habitat. De bezieling en passie zijn de rode draad, het verbindend element in zijn cultuurstek, samen met zijn allesoverheersende ' grote hart' voor schoonheid. Het kunstdomein Cnoc-art, kan enkel bezocht worden afspraak zowel s’ avonds als in het weekend en op feestdagen. De tijdsduur voor de gegidste rondgang is normaal ca. 1 tot max. 2 uur. Je kan je er genieten van het restaurateurs atelier, de tuin, vijvers en de bijzondere architecturale folies. Een bezoek aan dit oord, is een niet te vergeten en unieke culturele belevenis. De kostprijs is 8.5 € p.p. incl. btw. Bij kleinere groep is de min. groepstarief 115 € incl. btw. Pagina 1, pag. 2 , Portret.pdf en invitatie
Dit schilderij van Jacob de Backer toont een Bijbels tafereel waarbij Jezus de kinderen tot hem laat komen: ’Laat de kinderen bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij.’ (Mc,10, 13-16). Die thematiek sluit nauw aan bij de instellingen van het Maagdenhuis. Dit Zuid-Nederlands maniëristisch schilderij bezit een fenomenaal mooi coloriet. Het is ook zowaar het enige schilderij ter wereld waar Christus een roze mantel draagt. Dit schilderij komt uit de kunstcollectie van het ocmw Museum te Antwerpen. Je vind er schilderijen uit de 15e tot en met de 17e eeuw, met werk van Peter Paul Rubens, Jacob Jordaens, Anton van Dyck,..detailfoto na restauratie 1, detailfoto 2 na restauratie, detail 3 en foto 4 met restaurateur.
Het stadsmuseum wou een schilderij die reeds 50 jaar is verdwenen laten vervangen. In de archieven was er enkel een beschrijving dat er een Jacht godin in een medaillon was geschilderd. De cel erfgoed zocht een schilder restaurateur en kwam bij ons atelier terecht. Ze vroegen ons om een mythologische godin van de aarde te schilderen, Diana met diadeem, boog, pijlkoker, windhond en maansikkel bekroning. De creatie mocht nieuw zijn, aangezien er geen foto voorbeeld was van het gestolen origineel ! Maar de nieuwe creatie moest kwa stijl en vormgeving perfect aansluiten bij de andere oude schilderijen. De tapijt imitatie schildering moest in dezelfde stijl passen bij de originelen. Er mochten wel enkele subtiele verzonnen anekdotes bij komen, zoals een knipoogje en een ekster in de hoek..Zo kan men zien dat dit doek 'de verloren Maandag' nieuw is. Dit Kasteel herbergt nu verder dit opmerkelijk verhaal over de verdwenen 'Maandag'. Dit deels beschilderd tapijt maakt deel uit van een reeks van zeven imitatie gobelins in de gobelin zaal, elk symbool staand voor een dag van de week. 'Maandag' werd traditioneel geassocieerd met de Romeinse godin Diana, afgebeeld met attributen zoals een boog en jachthond. Het verhaal van 'De Gestolen Maandag' is een intrigerend onderdeel van de geschiedenis van Kasteel Ravenhof en draagt bij aan de rijke culturele erfenis van het kasteel. Sfeerfoto 1, krantenartikel, detailfoto Diana , interview, film , iedereen beroemd. screenshot , sfeerbeeld, Diana , foto-1, foto-2, mooi artikel , detailfoto schilderij , detail vogel, Tekst , foto.pdf, detailfoto pdf.en totaal sfeerfoto
Renovatie van het Sint Barbara beeld voor de kerk van Bernissart. De mijnwerkers en brandweerlieden kwamen speciaal voor de gelegenheid om de terugkeer van hun patroonheilige te vieren. Het plaasteren beeld van Barbara is kleurrijk gepolychromeerd. Haar hand was volledig afgebroken en in verschillende stukken. De hand werd terug verlijmd en vervolledigd met gips. De afgebroken stukken werden bijgemaakt en gepolychromeerd. De polychromie werd gereinigd en geretoucheerd en voorzien van een beschermlaag. Ik ben trots dat ik met mijn werk een steentje kan bijdragen tot de instandhouding van ons waardevol patrimonium. De heilige Barbara werd volgens de legende door haar vader opgesloten in een toren omdat te veel jonge mannen naar haar hand dongen . Er waren 2 ramen in de toren en ze vroeg om er drie van te maken omdat ze zich bekeerd had tot het christendom en aldus de heilige Drievuldigheid wou eren. Toen haar vader dit vernam liet hij haar folteren en onthoofde hij haar eigenhandig. Hij werd ter plekke door de bliksem getroffen. Op dit schilderij ziet je de toren met 3 ramen, het zwaard en ze houdt een palm in haar hand symbool van de martelaar. Ze is de patroonheilige van de brandweer en de ingenieurs en van de goed voorbereide dood. Gelovigen doen een schietgebedje voor het beeld van de patroonheilige "Sinte Barbara" , dit om zich veilig te voelen wanneer ze ondergronds gaan. Zie hier foto tijdens restauratie, foto tijdens, detailfoto, totaalfoto tijdens herstelling, de restauratiefases, foto, atelierbeeld, in situ, detailfoto en het resultaat.
VTM televisie bezocht kunst restauratie expert Frederik Cnockaert met een schilderij van A.Schelfhout. Een winterlandschap met schaatsers op het ijs, waarbij een schaatser in felgroen werd bijgeschilderd door de overgrootvader. Ik moest deze fout weg nemen en het schilderij reinigen, om zo de waarde van
het werk terug op te krikken. Er is wel wat kennis en ervaring nodig om op het juiste moment de werking van oplosmiddel te gebruiken bij de
behandeling. Verwondering en vervolg , radio 1 audio en wtv fragment , tuin , foto 1 en Foto 2
Een prachtig buste beeld van Marie-Antoinette was van haar sokkel gevallen. Er waren zware breuken ter hoogte van het hoofd. Ze was tijdens de franse revolutie onthoofd en nu voor een tweede keer door het ongeval. Ik was blij dat ik met mijn vakmanschap een steentje kon bijdragen tot de instandhouding van dit waardevol patrimonium. Dit beeld in ons huis hebben ter herstelling was een hele eer ! Bij het TV programma ‘Rijker dan je denkt’ komen geregeld beelden en schilderijen aan bod. Het publiek laat z’n ‘schatten op zolder’ expertiseren door de ervaren kunsthandelaars die daar een selectie maken tussen kwalitatief waardevol en waardeloos en of minder kwalitatief. Zo gebeurde het dat de eigenaar van dit beeld op aanwijzen van de kenner van kunstwerken in ons atelier kwam om dit laten reinigen en herstellen. De eigenaars waren verwonderd dat onder een laag stof en vergeelde vernissen dit waardevol kunstwerk aan het licht kwam met grote meerwaarde.Download hier foto beeld na de reconstructie en verlijming.pdf , foto voor en tijdens restauratie, foto, sfeerbeeld.pdf ,foto na en foto in situ.
We mochten onlangs een vaas in Terracotta uit de Han Dynastie restaureren. Het is een handbeschilderde pot uit klei en zand van delicate kwaliteit uit de 'Han dynastie' (206 B.C.E.- 220 A.D C.E.) Deze handbeschilderde pot uit klei en zand heeft een taxatierapport TL test, certificaat thermoluminescence analyse, oxford authentication Ltd., kunstexpertise van Kotalla Laboratory. Deze schatten de vaas op 2500 jaar oud. Reden genoeg om deze vaas bij atelier kerat terug in orde te laten brengen. Het was leuk puzzelwerk en mits wat geduld lukte het aardig, gelukkig waren alle scherven door de poetsvrouw mooi bewaard in een zak. Deze prachtige vaas schittert nu terug voor de volgende generaties.
Frederik Cnockaert studeerde van 1990 tot 1992 in de kelders van het Museum voor Schone kunsten van Gent. Daarna restaureerde hij 2 jaar aan de Antwerpse historische musea en acht jaar voor de Brugse musea als restaurator. Hij werkte aan topwerken van René Magritte, Rubens, James Ensor, Renoir, Monet, Paul Delvaux. Restaureren is hard werken met de handen en hersenen, en dit in combinatie met kennis der chemische producten. Hoe je de oplosmiddelen moet mengen en hoe je deze bij het "reinigen" moet aanwenden. Frederik heeft kennis van pigmenten, bindmiddelen en vernissen. Onze restauratiewerken zijn met de grootste nauwkeurigheid en met de hoogste vakbekwaamheid uitgevoerd. Tijdens de restauratie worden de authentieke kunstvoorwerpen met eerbied en respect behandeld, respect voor het unieke karakter van het kunstvoorwerp, de oorspronkelijke materialen waaruit het gemaakt is en voor de technieken die gebruikt werden. Hierbij wordt het behoud van de authenticiteit zo veel mogelijk nagestreefd door het streven naar minimale interventie. Eventuele aanvullingen zullen altijd vooraf zorgvuldig bestudeerd worden en de authentieke compositie respecteren. Bij het restaureren werken we volgens het principe van de reversibiliteit. Wij letten erop dat de restauratiebehandeling in principe omkeerbaar is. Daarom gebruiken we producten, materialen en technieken die het kunstvoorwerp niet beschadigen. Van iedere restauratie wordt een restauratiedossier opgemaakt voor het archief waarbij duidelijk wordt vermeld wat gerestaureerd werd aan de hand van foto's en uitleg. Bovendien is elke ingreep of toevoeging herkenbaar met het blote oog of met behulp van onderzoeksmethodes. Maak uw keuze en ontdek enkele van onze referenties ! Een referentielijst kan bekomen worden op simpele aanvraag. Klik hier om dit artikel te lezen. of beluister dit audio fragment de goede restaurateur op radio 1.
Het prachtige kerkje Onze-Lieve-Vrouw-Ten-Hemelopneming te Zutendaal, in het verre Limburg heeft een mooie restauratie gekregen. Kerat bvba was hoofdaannemer voor de restauratie van de schilderijen, bas-reliëfs, beelden zoals O.L.V. Onbevlekt Ontvangen en houten corpus cruxifix beeld met kruis. Jos roux was de leiding gevende architect en verklaarde dat de werken professioneel en correct werden gerestaureerd. Ziehier pdf met attest van goede uitvoering. en Foto van gerestaureerd Christus beeld.pdf
De kunst herstellingen van Frederik werden live gefilmd door een vurige ‘compagnon de route van Tv1. Gewapend met penselen, pigmenten en wattenstaafjes gaf Frederik demonstraties van zijn kunde..’ https://www.made-in.be/west-vlaanderen/top-west-vlamingen-schitteren-op-het-scherm/ , Link naar Tv- opname VRT-één , Deel 1, deel 2, deel 3, deel 4. Daarna kwam er een radio1 reportage, download hier een audio-fragment Kunst is mijn leven , het is de rode draad doorheen mijn hele leven.. goede vakman restaurateur , Musea . video fragment bezoek van bezoek aan het kunstatelier kerat. Restaureren is hard werken en een combinatie van onderzoek, analyse, vakkennis en artistieke feeling. https://www.linkedin.com/pulse/primo-interview-met-frederik-cnockaert-frederik-cnockaert , Foto met Fre .pdf foto Magritte.pdf
Wil je een kunstwerk op jouw maat? bv. een replica van een onbetaalbaar meesterwerk of een unieke creatie of een portret ? Dat kan ! Je kan jezelf verwennen en of vrienden en dit op een originele manier ! Frederik Cnockaert maakt portretten in opdracht, hij kan de schoonheid en gelaatsuitdrukking van een gezicht vertalen naar een sprekend portret. Zijn kunstwerk word steeds geleverd met certificaat van echtheid. bv. dit schilderij Diana op maat.pdf, schilderij portret wielrenner.pdf, ontwerpstudie.pdf , aanlegtekening, tussenfase, foto.pdf , foto artist en eindresultaat
Dit door erfgoed geklasseerd en beschermd beeld moest dringend gerestaureerd worden. De Christus aan het Kruis had na 300 jaar zwaar te lijden aan roest, schimmel en houtrot. De jarenlange aanwezigheid van een vogelnest op het hoofd, maakte het hoofd wel bijna reddeloos verloren. Deze lieve diertjes hadden in het hoofd van Jezus hun kroosje zitten uitzitten broeden. Deze oorspronkelijke calvarie, golgotha heeft na restauratie terug zijn glorieuze uitstraling. Christus is herrezen uit zijn lamentabele toestand. De eerste behandelingen was de fixatie van de oude verfresten en dit met zachte hand en chirurgische precisie. Daarna volgden de restauratieve behandelingen die dit artefact, terug tot nieuw leven moesten brengen. Toen ik dit beeld voor het eerst zagen liggen in een loods, leek het klaar te liggen voor ’t containerpark. Het artefact zat vol met zwakke plekken, de knieën, de borst en aan de heup waren zeer zwaar beschadigd. Aan dit kunstwerk werd in de 18 de eeuw nochtans met hart en ziel gebeeldhouwd. Tijdens de herstelling hebben we dit kunstwerk met dezelfde liefde en passie verzorgd. Voor de polychromie baseerden we ons op de resultaten van verfonderzoek en oude foto's van tijdens WO II, en m de authenticiteit van het kunstwerk te bewaren, werd de kleurbepaling ook gebaseerd op documentaties van christus beelden uit de regio. Dit prachtig kruisbeeld werd nadien terug bevestigd aan zijn kruis met de ontroestte smeedijzeren nagels en schittert nu voor volgende generaties. Na 3 eeuwen hangt deze troostende corpus terug met zijn ingetogen uitstraling. Ik ben dankbaar en trots dat ik een steentje kan bijdragen tot de redding en instandhouding van ons waardevol patrimonium. Foto voor restauratie, Corpus tijdens restauratie, detail foto schade, foto, beschrijving en foto na restauratie..
Lijsten en schilderij zijn één geheel ! Wij hebben veel ervaring in lijsten renovaties. We reinigen en herstellen en brengen de oorspronkelijke uitstraling van het kader zo goed als mogelijk in zijn authentieke toestand. De restauratie van een kader omvat meestal de volgende stappen: Reiniging van kader met aangepaste producten, restauratie, heropmaak, al dan niet met moule (bij herstelling van volledige hoek), aanbrengen slagmetaal of goud, in kleur zetten, patineren waar nodig (verouderingstechniek). download banner contact kerat.pdf
Frederik Cnockaert sprak in "Terzake" op de VRT- Canvas over het belang van behoud/onderhoud van erfgoed. Hij sprak over ons Vlaamse kunsterfgoed en het gebrek aan transparantie bij restauratie subsidies. Hij kaart hierbij de wantoestanden aan bij erfgoeddiensten en de vriendjespolitiek bij toewijzingen overheisdsopdrachten. Frederik vraagt naar eerlijke kansen bij prijsaanvragen en aanbestedingen door de overheid. beluister dit audio fragment de goede restaurateur en een fragment van Ter zake op vrt
Frederik Cnockaert schilderde in opdracht een portret van de heroïsche triomfator wielrenner. De legendarische fietser zit triomfantelijk in zijn regenboogtrui, op een steigerende witte schimmel. De coureur werd ietwat komisch afgebeeld, als een onoverwinnelijke coureur te paard. De legende die verovert, van een paard to wheelie'. Met klassiek métier en vakmanschap, en een humoristische sneer naar de realiteit. Zie powerpoint hier. De totale kostprijs voor dit schilderij op factuur met echtheidscertificaat was 3700 €. Indien je ook interesse hebt in een schilderij 'op maat' naar een eigen budget met idee (bv. rond thema dier/mens,...) Dan kan dit gelijkaardig geschilderd worden, Voorbeeld neem gerust contact mail info@kerat.be beginfase, resultaat, detail en resultaat.
We maken occasioneel studies geïnspireerd naar grote meesters die we speciaal bewonderen. Maakte onlangs een hommage aan Ensor en Magritte in hun stijl. We kunnen naast studies replica's en reconstructies maken. We maken een éénmalig uniek ambachtelijke kunstwerken met een sterk verhaal. Met "certificaat van echtheid" en factuur. Ziehier het resultaat. Er zijn verschillende technieken en formaten mogelijk steeds met exclusieve hoogwaardige materialen. Kom naar de opendeurdag met je idee of mail naar cnockaert.frederik@gmail.com tel. 0495513387 voor een afspraak in ons atelier. Download hier dit WTV nieuwsitem waarbij een voorbeeld van onze werkzaamheden die we uitvoerden voor het museum in het kasteel Ravenhof, voorbeeld creatie schilderij Godin Diana.pdf, kunstwerk fre, kunstwerk en voorbeeld kunst op maat.
In het Rotsebos straalt het devotiebeeld van onze Lieve Vrouw van Lourdes, nu terug zoals de Grot er in 1860 uitzag. De verflaag schilferde af door de schimmel aantasting en brandstichting. De originele kleuren, werden vrijgelegd, zoals het roosje op de voetjes van Maria die oorspronkelijke “oud roze” was. Dit beeld uit gebakken klei, ook wel terracotta genoemd, meet 97 cm en is vrij groot voor dit type beeld. Het beeld uit 1857 overleefde oorlogsgeweld, windstormen,..en heeft derhalve een grote historische waarde. Veel bedevaarders vertellen over de miraculeuze genezingen na hun bezoek aan deze oudste “Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes grot” uit ons land. Bekijk hier de video met Notre dame de lourdes.
Deze unieke processie van de Sodaliteit en de Gekruisigde Zaligmaker is erkend als immaterieel werelderfgoed ! Het calvariekruis wordt jaarlijks meegedragen tijdens de Boeteprocessie. In de 17de eeuw (1637) sticht Jacob Clou, een monnik van de plaatselijke St. Niklaasabdij, de 'Sodaliteit van de Gekruisigde Zaligmaker'. Deze broederschap van leken moest o.a. ieder jaar de pas opgerichte Vastenkruisweg organiseren. In 1644 organiseren de Veurnse Capucijnen een processie om gespaard te worden van pest en oorlog; een veertigtal leden van de 'Sodaliteit' nemen deel aan deze processie. In 1646 neemt de 'Sodaliteit' zelf het initiatief voor een boetprocessie; de boetelingen waren gekleed in een ruwe bruine boetepij en trokken met een zwaar kruis op hun schouders door de straten van Veurne. Omstreeks 1700 verschenen de eerste 'beeldengroepen' die door boetelingen werden gedragen en werden bezinningsteksten, de 'spraken' luidop voorgedragen. De processie werd daarna aangevuld met nog meer bijbelse taferelen, zodat de huidige Boetprocessie op een volkse, levendige manier zowel het Oude als het Nieuwe Testament uitbeeldt met als hoogtepunt het lijden en de dood van Christus; in zijn spoor stappen ook de honderden anonieme boetelingen. Artikel nieuwsblad, .artikel hln. en foto detail.
Bij de nationale en internationale pers blijft ons hart voor erfgoed en ons vakmanschap niet onopgemerkt. Ons atelier werd in de kijker geplaatst en we kregen eindelijk de erkenning voor onze jarenlange continuïteit en inzet. D.m.v. een officiële certificatie als ‘Erkend Ambachtman met kwaliteitslabel’ door overheid FOD Economie België. Kerat bv. is trots op deze erkenning het is een beloning voor het respect die we besteden aan ons kunstpatrimonium. “Wie het kleine niet (be)geert, is het grote niet weert ! » (ancien proverbe flamand). Beluister hier het audio radio 1. en creatie schilderij Diana, Focus film ambacht. FLYER
In opdracht van de provincie Antwerpen werd er o.a. een replica geschilderd van de deels verdwenen decoratieve marmers in 'rouge royal'. De nog aanwezige marmer werd hersteld en de ontbrekende delen werden bijgeschilderd, geretoucheerd met lichtechte stabiele pigmenten gebonden in harsvernis. Een marmer-imitatie aan de schouw, decoratie en restauratie gebeurde in situ op deze top locatie.Download hier foto van de immitatie marmerschildering. pdf audio fragment mp4. foto. en eindfoto.
Een mooie overheidsopdracht is mij gegund door het Stadhuis van Blankenberge. Na acute waterschade door dak lekkage werd beroep gedaan op ons kunstatelier om de schade te neutraliseren. Een klimaat die vochtig is en waterschade via water aflopers gaven diverse vormen van schades. Dit omdat dit schilderij bestaat uit verschillende materialen die allemaal anders reageerden op klimaatwisselingen en vochtaflopers. De vezels van een doek reageerden sterk op de veranderingen in de relatieve luchtvochtigheid. De grondering en de verf was zoals doorgaans meer stug, maar door de spanningsverschillen kwamen hechtingsproblemen tussen de drager (doek) en de hierop liggende lagen (grondering, verf, vernis). De andere vormen van schadeverschijnselen waren deformatie en verkleuring van het canvas, schimmelaantasting en verfverlies..krantartikel.en foto.
Neem eens een kijkje achter de schermen van 'vakmanschap' ! Benieuwd naar wat er schuilgaat achter elk kunstwerk? Wij kijken ernaar uit u te verwelkomen op een leerrijk en gezellige evenement! Ons Atelier voor Kunst restauratie Kerat bv. geeft graag op afspraak uitleg over restauraties van schilderijen, beelden kaders e.a. kunstwerken. Het Kerat-team onder leiding van kunstexpert Frederik Cnockaert en restaureert gebeeldhouwde kunstwerken, polychrome sculpturen, beelden en (vergulde) lijsten. Zijn restauratie- en conservatie atelier van Kerat is gevestigd in Wervik, op een boogscheut van het centrum in de hoogweg 42. Een bezoek kan op afspraak. Als je een kunstvoorwerp, schilderij, beeld of omlijsting hebt waaraan iets hersteld moet worden. Breng dit dan ook gerust mee. Weet dat een goede vakkundige restauratie, een meerwaarde is voor uw kunstwerk.